wtorek, 15 października 2019

Utwory Hendrixa


Dziś nawiązanie  do wczorajszego postu, z rozdziału 25 części I tomu 2 książki "Jimi Hendrix Szaman Rocka".
Na brytyjskiej edycji "Are You Experienced" znalazły się wyłącznie utwory Hendrixa. Prawdopodobnie dlatego, że wówczas Jimi miał wiele własnych pomysłów. Ile z nich sięgało do szkiców, jakie powstały jeszcze w Ameryce? ...Do tej pory napisałem około stu piosenek - przyznał na łamach pisma Record Mirror - Większość z nich znajduje się w hotelach w Nowym Jorku, z których mnie wyrzucono. Kiedy tam wrócę, pozbieram je... (Zdaje się, że to była raczej czcza przechwałka). Kathy - Chas powiedział mu, pisz własne piosenki, 'tam właśnie są pieniądze'...
Jimi - Inspiracją do ich napisania może być wszystko. Żyjesz i widzisz wszystko, wszystkiego doświadczasz. Jeśli masz wyobraźnię, to piosenki same do ciebie przychodzą. Słowa w mojej głowie malują obrazy. Teraz widzę, że nie wiedziałem nic o piosenkach, dopóki nie pojechałem do Londynu. Miałem pomysły i frazy, ale byłem niespokojny, jak zapisać wszystkie słowa, by trzymać się całego utworu. W Anglii codziennie uczyłem się kilkunastu nowych słów i zwrotów, co pomogło mi pisać. Chas wspierał mnie, nawet wtedy, gdy nie wiedział, o co chodzi. Dał mi pewność pisania... Hendrix znajdował inspirację nawet w wiadomościach BBC. Kathy - Siedzieliśmy oglądając telewizję, a on nagle podskoczył i powiedział: 'Ach, właśnie wpadłem na pomysł'. Wrócił dwie minuty później, właśnie zapisał coś, co usłyszał w telewizji. Niektóre z nich zmieniał, niektórych używał, a niektóre nie nadawały się do niczego... ...Usłyszałem słowa wypowiadane w telewizji - zwierzył się Jimi Sharon Lawrence - Zawsze oglądałem wiadomości, reporter mówił o "niezbadanych wodach". Odtąd chciałem użyć tych słów w piosence. To życie w pigułce! Słuchanie języka angielskiego w Anglii było jak otwarcie drzwi... Sharon Lawrence - Wrodzone zainteresowanie Hendrixa słowami i dźwiękami wzbogaciło jego życie w Londynie... Noel – Kiedy zaczynasz pisać, trudno jest z tego wyjść. Jimi w drodze pisał nie akordy, ale teksty... Jimi - Muzykę słyszę w głowie przez cały czas, co sprawia, że mój mózg pulsuje i wszystko wokół zaczyna się obracać. Czuję, że oszaleję. Muzyką będziemy malować obrazy Ziemi, tak że słuchacz może gdzieś się przenieść. W ludzkich umysłach otworzy to nowe znaczenia... Potwierdzał to ceniony amerykański twórca Neil Young - Pisanie piosenek zaczyna się od uczucia. Słyszę coś w głowie albo czuję w sercu. Bywa i tak, że po prostu biorę do ręki gitarę i bezmyślnie na niej brzdąkam... Chris Stamp – Brałem udział w procesie twórczym. Wszyscy mogliśmy to wypróbować. Mógłbym powiedzieć do Pete'a (Townshenda): 'Hej, spróbuj napisać kilka tekstów do muzyki Jimiego' lub coś takiego. Mogliśmy zrobić tysiące rzeczy. Wydaliśmy już “A Quick One” "The Who" i "The Who Sell Out". Pracowaliśmy nad albumami koncepcyjnymi, byliśmy stanowczo przeciwko albumom, na których obok przebojów znajdowały się tzw. "wypełniacze"... Na podsumowanie jeszcze dwa cytaty Hendrixa z książki "Starting At Zero" - Piszę sam dla siebie, bo nie chcę grać cudzych utworów. Żeby mieć własne brzmienie, trzeba wykonywać własne piosenki. Wiele razy piszę słowa w różnych miejscach, na pudełkach zapałek lub na serwetkach, a czasem muzyka przychodzi mi do głowy, gdy siedzę bezczynnie, a potem muzyka sprawia, że myślę o kilku słowach, które już zapisałem . Wracam do tych kilku słów, jeśli je znajdę i mogę połączyć. Czasami wszystko dzieje się w tym samym czasie...
Do premiery tomu drugiego na "Jimiway Blues Festival" już tylko 3 dni.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz