sobota, 27 maja 2023

        Wymieniony w tej opowieści Burdona, Steven Lee "Steve" Cropper był jedną z najważniejszych postaci w historii "czarnej" muzyki, w szczególności tej, która powstała w firmie Stax. Urodził się na rodzinnej farmie Dora w Missouri w październiku 1941, jest o rok starszy od Hendrixa, ale już wtedy ma na swoim artystycznym koncie spore osiągnięcia, zarówno jako instrumentalista (gitarzysta i organista), aranżer, jak też producent i twórca lub współkompozytor piosenek. W studiu nagrywał najpierw z zespołem "The Mar-Keys". W 1961 wziął udział w sesji jego milionowego przeboju "Last Night". Jak wspominał - Na tym singlu nie ma gitary, ja zagrałem na organach, bo Smoochy Smith nie umiał utrzymać właściwego akordu i równocześnie zagrać sola. Pamiętam to, jakby działo się wczoraj, uklęknąłem obok instrumentu i na siłę trzymałem akord. Myślę, że był to pierwszy wielki instrumentalny przebój w stylu twista. Pamiętam, jak moja matka siedziała w salonie i gdy po raz pierwszy usłyszała to nagranie, powiedziała: 'Słuchaj, co zrobił ten zespół' i zaczęła tańczyć twista. To był wielki przebój, ale ja wtedy chciałem zostać producentem i pójść do szkoły. Więc po zakończeniu tournee opuściłem zespół "The Mar-Keys". Powiedziałem o tym saksofoniście zespołu Charlesowi "Packy" Axtonowi, którego mama - Estelle Axton była współzałożycielem Stax: 'Łapię jutro pierwszy autobus i wracam do Memphis. Jeśli twoja mama znajdzie dla mnie pracę w sklepie z płytami, stać mnie będzie na opłacenie nauki' . I tak się stało. A pewnego dnia ona powiedziała Jimowi Stewartowi: 'Będziesz musiał go opłacać z budżetu studia'...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz