niedziela, 15 września 2019

Purple Haze - Tom 2 - Część I: Rozdział 19


Dzisiaj krótki fragment z Części I: Rozdziału 19 z tomu drugiego "Szamana Rocka".


"Purple Haze" to jeden z najsławniejszych utworów nie tylko w repertuarze Jimiego Hendrixa, ale w ogóle w kilkudziesięcioletniej historii muzyki rockowej. Trzydzieści lat po wydaniu, w 1997 roku - jedyny riff, który zmienił rockową gitarę i rock, na zawsze - trafi do Grammy Hall of Fame. Przed końcem 1966 roku "JHE" miał zakontraktowany koncert w Forest Gate na wschodzie Londynu, w The Upper Cut Club (Woodgrange Road). Dawne lodowisko zakupili i przerobili na wielki klub, na półtora tysiąca osób, bracia Walker: biznesman George i jego brat, bokserski mistrz Billy. Chas - The Upper Cut był jego pierwszym miejscem po przejściu na emeryturę jako bokser, stąd właśnie nazwa klubu... "JHE" wystąpił 26 grudnia 1966 a koncert reklamowano, jako: świąteczną zabawę dla całej rodziny (Boxing Day Fun For All The Family).

...Słyszałem, jak grał ten riff w mieszkaniu jakieś dziesięć dni wcześniej i szczęka mi opadła - wspominał Chas - Tego popołudnia w Upper Cut zaczął grać motyw w garderobie, powiedziałem: 'Napisz resztę! To następny singiel!’, więc to zrobił... Na tym koncercie był scenarzysta Peter Shertser - Było nas tylko dwudziestu lub trzydziestu. Wtedy bardzo niewiele osób zdawało sobie sprawę z tego kim był... Chas - Siedzieliśmy razem, a ja zachęcałem go, aby wyrazić siebie, pisząc o tym, jak się czuje, o kobietach, o wszystkim wokół, i tak właśnie robił. Pracowaliśmy i rozmawialiśmy o tych piosenkach... Jimi - Dużo marzę i wtedy pojawiają się piosenki. Napisałem jedną "First Around The Corner" i inną "The Purple Haze", która była o tym co mi się przyśniło, kiedy chodziłem pod powierzchnią morza... Kathy - "Purple Haze" pochodzi z wizyty w Hyde Park w Speaker's Corner, gdzie ktoś miał plakat z napisem "Jezus ratuje". I rzeczywiście to napisał. Zaczął tekst od słów: "Purple Haze/Jesus Saves". Stąd się to wzięło...
Jimi - Początkowa wersja utworu zawierała około tysiąca słów. Wściekam się, bo wydane na singlu to nie jest prawdziwe "Purple Haze"... Do dziennikarki International Times Jane Mendelssohn Hendrix powiedział, że słowa do "Purple Haze" i następnego singla (Rozdział 22) "The Wind Cries Mary", zajmowały około dziesięciu stron, ale potem zostały ograniczone do określonego czasu - Więc gdy już skróciłem piosenki, nie wiedziałem, czy zostaną zrozumiane, czy nie. Być może utracone zostały niektóre znaczenia, przez ich rozbicie. Nigdy więcej tego nie zrobię... Chas - W początkowych etapach zmieniłem wiele jego tekstów. On wymyślił jakieś słowa, a ja sugerowałem co z tym zrobić. Jego piosenki miały zwykle sześć lub siedem minut, a skracaliśmy je do trzech lub czterech minut. Wszyscy uważaliśmy, że to je poprawiło. Podstawową sprawą było edytowanie, zachowywałem się tak, jakbym był redaktorem gazety, wszystko musiało być zwięzłe... John McDermott - To nie jest tradycyjna rola producenta, zajmować się Jimim jak dzieckiem. Nikt prócz Chandlera nie podjąłby się takiego ryzyka...

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz