środa, 11 maja 2022

 

            Wtedy w Ameryce stopniowo zmienia się muzyczna moda. Coraz większą popularność i to nie tylko wśród czarnych odbiorców, zdobywa muzyka R&B. Billboard, handlowy organ miejscowej branży muzycznej, publikuje także tygodniowe zestawienia najpopularniejszych piosenek Keep Alive In Pop '55, zaś do świadomości młodych odbiorców coraz bardziej przebija się muzyka rock'n'rollowa, która - jak informowała "Encyklopedia Britannica" - koncentrowała się na minimalnej melodii oraz maksymalnym, rytmicznym hałasie przypominając tym samym odgłosy dżungli. W telewizyjnym program Your Hit Parade, który promuje białą muzykę pop, coraz częściej goszczą „covery” R&B piosenek, które wykonują "biali" artyści: Giselle MacKenzie, Dorothy Collins, Gale Storm, Snooky Lanson, czy Russell Arms. „Covery” stają się nową, lukratywną częścią show-biznesu, nagrywa je przede wszystkim firma Dot Records. Leon Hendrix zapamiętał - Jimi miotał się po pokoju grając na miotle... Al Hendrix dodawał - Kiedy wychodziłem z domu, kazałem mu sprzątać sypialnię. Kiedy zaś wracałem, znajdowałem przy łóżku sporo połamanych słomek z miotły. Pytałem go: 'Nie zamiotłeś podłogi?' A on mówił, że zamiótł. Dopiero później odkryłem, że siadał przy łóżku i szarpał miotłę, jakby grał na gitarze…

            ...Miotła - zauważył Keith Shadwick - odegrała ważną rolę w historii gitary bluesowej... W rzeczy samej, wielu bluesowych artystów z Mississippi, jak choćby Elmore James, uczyło się grać na instrumencie zrobionym własnoręcznie. Najczęściej był to drut odwinięty ze słomianej miotły, rozpięty na drewnianej ścianie domu i z obu stron podparty na kamieniach. Grało się na tej "gitarze" szarpiąc drut jedną ręką, drugą zaś przesuwając (ślizgając) szklaną butelką "(bottleneck") po takiej strunie, zmieniano w ten sposób jej długość, a tym samym wysokość dźwięku, uzyskując efekt "slide". ...Tam, gdzie w dzieciństwie mieszkałem było to normalne - wspominał B.B. King - Dzieci, które nie mogły sobie pozwolić na kupno prawdziwej gitary, na gankach domów budowały takie instrumenty. Szukano starych słomianych mioteł, aby z nich wyciągnąć drut, bez którego nie można było zbudować takiej gitary...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz